5 نکته برای بهبود مهارت های لیسنینگ (Listening) و درک مطلب شما

خیلی از کسایی که تازه وارد یادگیری زبان شدن٬ در فهم جملات افراد بومی انگلیسی زبان٬ اون هم با سرعتی که اونا صحبت میکنند مشکل دارن. مهارت لیسنینگ چالشی ترین مهارت در بین زبان آموزها تلقی میشه. اون ها میگن زمانی که برای توسعه مهارت های لیسنینگ خودشون صرف کردن نسبت به نتایجی که گرفته اند رضایت بخش نبوده. موارد زیر رو بخونید تا نکات عملی که با اون ها میتونید به نتایج بهتری در لیسنینگ برسید رو کشف کنید.

 

مداومت در گوش دادن

برای آشنایی با تلفظ هر زبانی٬ اینکه خودتون رو در معرض گفتار اون زبان قرار بدید٬ یک نکته کلیدی محسوب میشه. زبان آموزها اغلب حواسشون به نوشتار پرت میشه و از اهمیت گفتار غافل میشن. همون زمانی رو که میخواید صرف بهبود مهارت های ریدینگ٬ اسپیکینگ و رایتینگ کنید رو٬ صرف لیسنینگ کنید. حتی اگه توی شهری زندگی میکنید که زبانی که قصد یادگیریش رو دارید٬ به صورت گسترده استفاده نمیشه٬ نباید بهانه بیارید. شما میتونید به منابع لیسنینگ به صورت آنلاین دسترسی پیدا کنید. استفاده از همچین منابعی که در آن افراد بومی آن زبان در حال صحبت کردن باشن٬ یک موقعیت واقعی رو واستون شبیه سازی میکنه.

از روی نوشته گوش بدید

به دنبال یه فیلم همراه با زیرنویس باشید٬ یا راحت تر بگم؛ ویدئو رو همراه با زیرنویسش ببینید. همچنین این کار رو برای فایل های صوتی هم میتونید انجام بدید. از این طریق میتونید وقتی به کلمات یا عباراتی که متوجهش نمیشید برمیخورید٬ بلافاصله معنیشون رو جستجو کنید. کتاب های صوتی از اون جا که در هنگام نگاه کردن به متنشون میتونید صوت مربوط بهشون رو هم بشنوید انتخاب مناسبی محسوب میشن. ترجیحا کتابی انتخاب کنید که تقریبا با مطلبش یه آشنایی داشته باشید تا درفهم متن زبان اصلی مشکلی نداشته باشید.

اون چیزی که میشنوید رو بنویسید

اینکه چه میزان از اون چیزی که میشنوید رو میفهمید٬ اهمیت زیادی داره. یک فایل صوتی همراه با زیرنویس پیدا کنید.۲۰ ثانیه ازش جدا کنید و چندین بار بهش گوش بدید. تمام تلاشتون رو کنید عین اون چیزی که میشنوید رو٬ روی کاغذ بنویسید. بعدش اون چیزی که نوشتید رو با زیرنویس اون ۲۰ ثانیه ای که جدا کردید مقایسه کنید. ببینید که چه اشتباهاتی داشتید و دلیلشون رو هم پیدا کنید. این روش کمک میکنه اون کلمات یا عبارت هایی که توی جمله میان و شما متوجهشون نمیشید رو کشف کنید. همچنین بهتون کمک میکنه حوزه هایی که در اون ها مشکل دارید رو شناسایی کنید و بدونید باید روی کدوم حوزه ها تمرکز کنید.

تکرار در گوش دادن

درون یه ناحیه محدود از موضوعات که کلمات مشابهی توشون استفاده میشه بمونید. در بحث یادگیری کیفیت همیشه مهم تر از کمیته. مطمئن بشید یه محتوا رو متوجه شدید و بعدش به سراغ بعدی برید. هر وقت با کلماتی که ازشون مطمئن نیستید رو به رو شدید٬ سعی کنید به افراد بومی مختلف گوش بدید و ببینید اون کلمه رو چطور تلفظ میکنن. لهجه های متفاوت ممکنه برای یک کلمه متفاوت باشه٬ پس این تمرین خوبی واستون میشه که با گویش های مختلف آشنایی پیدا کنید. بارها و بارها به تلفظ یک کلمه گوش بدید٬ اینطوری دفعه بعدی که اون رو میشنوید سریع تشخیص خواهید داد.

صحبت با افراد بومی آن زبان

صحبت با افراد بومی تنها مهارت های اسپکینگ شما رو بهبود نمیده. این مکالمات معمولا در قالبی کنترل نشده رخ میده. معنیش اینه که شما چیزهایی رو خواهید شنید که انتظارش رو ندارید. زبان نوشتار بعضی وقت ها واقعا از زبان گفتار متفاوته. این واقعا واستون یه فرصته که در حین مکالمه این تفاوت ها رو پیدا کنید. شما ممکنه با کلی اصطلاح عامیانه٬ مکث ها و کلماتی که در گفتار به هم متصل میشن رو به رو بشید. از اون ها بخواید چیزی رو که گفتن رو واستون تکرار یا حتی یه خرده در موردش توضیح بدن.

منبع: https://medium.com/@fluentup/5-tips-on-how-to-improve-your-listening-comprehension-skills-be0803ae2fad

 

محصولات ویژه

پیشنهاد میکنم این ها رو هم ببینی