تاثیر موسیقی بر ذهن

خیلی از افراد از کودک تا سالمند در اثر شنیدن برخی اصوات و نت های موسیقی تمرکز بیشتری پیدا می‌کنند و عملکرد ذهنی بهتری از خود نشان می‌دهند. موسیقی می‌تواند میزان ضریب هوشی را تا ۷ درجه افزایش دهد. دانشمندان دریافته اند افرادی که می‌توانند یک ساز موسیقی را بنوازند باهوش ترند، زندگی اجتماعی بهتری دارند و شکل و قدرت مغز آنان به نحوی تغییر می‌یابد که به بهبود مهارت ها و توانایی های ادراکی آنها منجر می‌شود.
نواختن موسیقی سبب می‌شود قسمت های خاصی از مغز که وظیفه پردازش نواختن یک آهنگ خاص و توانایی های حرکتی، مهارت های شنیداری و ذخیره سازی اطلاعات را دارند تقویت شوند و زمانی که فرد شروع به آموزش نواختن یک ساز می‌کند، این قسمت ها به طور قابل توجهی رشد کرده و عملکرد آنها طی دوران آموزش روز به روز بهتر می‌شود.

 

موسیقی و بیماری های ذهنی

طیف وسیعی از بیماری ها در طی فرآیند درمان بهبود پیدا کرده‌اند. این بیماری ها طبقات مختلف با علل مختلف را در برمی‌گیرند. به طور کلی موسیقی می‌تواند نقش موثری در بهبود بیماری هایی که به نحوی با مسائل روانی فرد در ارتباط هستند، داشته باشد. همچنین بیماری های جسمی که منشا روانی دارند، با این روش بهبود پیدا می‌کنند. پژوهش های گوناگون نشان داده اند که بیشترین اثر موسیقی روی بی قراری، گیجی، تنش و آلزایمر است. موسیقی نشاط بخش، توانایی فردا را افزایش می‌دهد، افسردگی را کم می‌کند یا از بین می‌برد، در کاهش احساس تنهایی، ترس از آینده، مشکلات جسمی و روانی، احساس طرد از خانواده، اضطراب، اندوه، مشکلات تغذیه ای (باافزایش اشتها) و وابستگی به دیگران تاثیر بسزایی دارد.

 

کمک موسیقی به کاستن از خطر آلزایمر

در تحقیقی که دانشمندان آمریکایی انجام داده اند مشخص شده است که حتی افراد بالای ۶۵ سال هم چهار یا پنج ماه بعد از شروع به آموزش نواختن یک ساز تغییرات زیادی در مغزشان به وجود می‌آید. این تغییرات در سالمندان ابتلا به بیماری های مغزی مانند آلزایمر را به تاخیر می‌اندازد و حتی از بروز بعضی از فلج ها که به خاطر کاهش عملکرد مغز به وجود می‌آید پیشگیری می‌کند. موسیقی باعث بهبود مشکلات رفتاری و خواب در افراد مبتلا به آلزایمر می‌شود. در پژوهشی، بیماران مبتلا به آلزایمر، مدت یک بار و در هر هفته پنج روز، تحت درمان با موسیقی قرار گرفتند. مشاهدات نشان داد علاوه بر تغییرات هورمونی، شرکت کنندگان در مطالعه فعال تر شدند، همکاری بهتری نشان داده و بهتر خوابیدند.
به طور کلی مطالعه، نواختن موسیقی و انجام بازی هایی مثل شطرنج با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در افراد مسن مرتبط است.

محصولات ویژه

پیشنهاد میکنم این ها رو هم ببینی