تاثیر ورزش بر تناسب اندام

تاثیر ورزش بر تناسب اندام، یکی از مهم ترین مباحث موجود در این زمینه است. این پارامتر مورد توجه بسیاری از محققین و متقاضیان تناسب اندام قرار گرفته و نتایج حاصل از این مطالعات نشان داده است که ورزش صحیح، مناسب و اصولی به شکل منظم، تاثیر بسیار زیادی در بهبود روند کاهش وزن بدون بازگشت و دائمی و از بروز عوارض نامطلوب ناشی از کاهش وزن های غیر اصولی به واسطه رژیم‌های غذایی غیرعلمی پیشگیری خواهد نمود.

 تاثیر ورزش بر تناسب اندام دائمی

 ورزش و برخورداری از یک برنامه ورزشی اصولی و علمی، مهمترین پارامتر های اثبات شده در خصوص افزایش سرعت روند کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام دائمی و بدون بازگشت به شمار می‌آید. آنچه در مورد تاثیر ورزش بر روند تناسب اندام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد، پیشگیری از روند تحلیل و کاهش توده عضلانی، پیشگیری از افتادگی و تغییرات نامطلوب پوستی و کمک به افزایش سرعت فرآیند چربی سوزی آهسته و بدون بازگشت در متقاضیان کاهش وزن و تناسب اندام است. برخورداری از یک برنامه ورزشی

اهمیت انتخاب ورزش مناسب

 متاسفانه یکی از اشتباهات رایج و آسیب زننده به منظور کاهش وزن و تناسب اندام، انتخاب ناصحیح ورزش و فعالیت بدنی، بدون توجه به اصول فیزیولوژی ورزشی و در نظر گرفتن پارامترهای فیزیکی متناسب با وضعیت و ویژگی‌های جسمانی فرد متقاضی کاهش وزن و لاغری است. از این رو توصیه می‌شود به منظور انتخاب و اجرای برنامه های ورزشی، مشاور ورزشی مجرب کمک گرفته و برنامه خود را متناسب با پارامترهای جسمی، انتخاب و تنظیم نمایید.

 سطح ورزش خود را تعیین کنید

 پیش از تعیین نوع ورزش و اجرای آن، با یک پزشک مشورت نموده و برنامه ورزشی خود را متناسب با میزان فشار خون، ضربان قلب و بسیاری از پارامترهای فیزیکی دیگر انتخاب و اجرا نمایید.

 آهسته و پیوسته باشید

 یکی از مهمترین و اصلی ترین توصیه های علمی در خصوص تاثیر ورزش بر تناسب اندام، شروع آهسته، مرحله به مرحله و مستمر فعالیت های بدنی مناسب، تحت نظر یک مربی مجرب و کارآزموده است. شروع ناگهانی ورزش به شکل سنگین و حرفه ای، بسیار آسیب زننده بوده و منجر به ایجاد تغییرات هورمونی، عصبی و آسیب های غیرقابل جبران اسکلتی-عضلانی خواهد شد. تنظیم یک برنامه ورزشی اصولی و مرحله به مرحله، کمک شایان ذکری به کاهش وزن مطلوب نموده و تاثیر فراوانی بر کسب تمامی پارامترهای تعریف شده در تناسب اندام خواهد داشت. معمولاً توصیه می شود از روند تدریجی به منظور آغاز فعالیت های بدنی الگوبرداری نموده و پس از گذشت یک ماه از شروع این برنامه، با توجه به وضعیت پیشرفت خود، تغییرات را اعمال نمایید.

 ورزش های پیشنهادی با هدف تناسب اندام

  • پیاده روی

یکی از محبوب ترین و موثرترین ورزش های پیشنهادی به منظور کاهش وزن و تناسب اندام، پیاده روی است. این ورزش احتیاجی به وسایل و تجهیزات گران قیمت نداشته و یکی از موثرترین ورزش های هوازی به‌منظور تناسب اندام و پیشگیری از بروز مشکلات جسمی به شمار می آید. توصیه می‌شود پیاده روی را از روزی بیست دقیقه آغاز نموده و آرام آرام به روزی ۴۰ دقیقه افزایش دهید. افزایش تدریجی سرعت، مسافت و زمان پیاده روی، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهای تاثیرگذار در تسریع روند کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است.

  • شنا

شنا از جمله ورزش های بسیار تاثیرگذار در روند کاهش وزن و حفظ قدرت عضلانی افراد است. این ورزش از میزان کالری سوزی بسیار زیادی برخوردار بوده و به دلیل تحرک متوازن عضلات بالاتنه و پایین تنه تاثیر فراوانی بر ایجاد پارامترهای تناسب اندام خواهد داشت.

  • دوچرخه سواری

یکی دیگر از ورزش های هوازی و موثر در تناسب اندام، دوچرخه سواری است. ورزش تاثیر بسیار زیادی بر  افزایش چربی سوزی اندام های پایین تنه داشته و از جمله ورزش های پرطرفدار در جمعیت بانوان به شمار می آید. افزایش قدرت انعطاف بدن، افزایش میزان کالری سوزی، کاهش تجمع چربی و افزایش قدرت عضلانی بدن، مهمترین ویژگی های ورزش دوچرخه سواری به شمار می‌آیند.

 ورزش های گروهی: همواره ورزش های گروهی مانند ایروبیک، رقص و TRX از جمله ورزش های محبوب و موثر در تسریع روند کاهش وزن و تناسب اندام بوده و به دلیل تاثیرات مثبت روحی و روانی، مشکل مضاعف قادر به بهبود عملکرد عضلات خواهند بود.

 به شکل کلی می‌توان گفت ورزش و فعالیت بدنی متناسب با وضعیت فیزیکی و جسمی افراد، در کنار بسیاری از پارامترهای دیگر مانند کنترل رژیم غذایی، تاثیر بسیار زیاد و غیر قابل اغماض برای کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام اصولی و دائمی داشته و تضمین کننده سلامت روحی روانی افراد نیز خواهد بود.
 

همچنین بخونید

1. چگونه در سریع ترین زمان ممکن لاغر شویم؟

2. 20 راه اثبات شده علمی برای سوزاندن چربی شکم

3. چگونه چربی های پهلو را آب کنیم؟

4. 6 راه ثابت شده علمی برای آب کردن چربی شکم

5. راهنمای جامع چربی سوزی

6. 30 روش برای چربی سوزی سریع تر

7. چگونه در یک ماه پنج کیلو وزن کم کنیم؟

8. تناسب اندام چیست؟

9. چاقی و اضافه وزن

10. گن، کمربند و شکم بندهای لاغری

11. اسکیت ورزشی برای تناسب اندام

12. درمان چاقی

13. کمبود ویتامین و اثرات ناشی از آن بر بدن

14. رژیم گیاهخواری و تناسب اندام

محصولات ویژه

پیشنهاد میکنم این ها رو هم ببینی