درمان چاقی

نکته: مطالب ارائه شده در این مقاله، صرفاً جنبه‌ی اطلاعات عمومی داشته و به هیچ عنوان معرف مصرف داروهای لاغری به شکل خودسرانه و بدون تجویز پزشک نخواهد بود.

متأسفانه امروزه چاقی یکی از اصلی‌ترین عامل بنیانگذار و تشدیدکننده بیماری‌های زمینه‌ای، فشارخون، چربی‌خون، قند ‌خون، مشکلات هورمونی، بیماری‌های کلیوی، مشکلات قلبی ‌عروقی و مشکلات اسکلتی مفاصلی است. بی‌تحرکی، زندگی ماشینی، ابداع سیستم‌های هوشمند، اعتیاد به تجهیزات دیجیتال و شبکه‌های اینترنتی، مصرف بیش از حد غذاهای پرکالری، فست‌فود و خوراکی‌های صنعتی با حجم بالایی از نگهدارنده‌های شیمیایی، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل مؤثر در افزایش ریسک ابتلا به اضافه‌وزن و در نهایت چاقی به شمار می‌آیند. 

درمان چاقی

یکی از اصلی‌ترین درمان‌های مؤثر و توصیه شده به منظور پیشگیری از چاقی و بهبود سرعت کاهش وزن، کاهش میزان ورودی در کنار افزایش مصرف انرژی و سوخت ‌و‌ساز سلول‌های چربی است. انستیتوی ملی بهداشت آمریکا (NIH)، کاهش ورود انرژی و افزایش مصرف انرژی را به عنوان مهم‌ترین شعار کاهش وزن و پیشگیری از چاقی در جمعیت مردم جهان مطرح نموده است. 

راه های مختلف درمان‌ چاقی

رژیم غذایی

امروزه یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین درمان‌های چاقی و پیشگیری از آن، رعایت رژیم غذایی و استفاده از مواد غذایی حجیم و کم‌کالری به منظور القا احساس سیری در متقاضیان است. مواد غذایی کم‌انرژی و پر‌حجم، با ایجاد اتساع در مسیر سیستم گوارشی، منجر به ارسال سریع‌تر پیام‌های سیری به هیپوتالاموس و کاهش اشتهای کاذب خواهد شد. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای به متقاضیان کاهش وزن و تناسب اندام، توجه به اهمیت مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در رژیم غذایی و پیشگیری از کمبودهای تغذیه‌ای است.

داروهای لاغری و کاهش وزن

معمولاً داروهای مورد استفاده به منظور درمان چاقی و کاهش وزن در سه رده تقسیم‌بندی شده و بنا به نظر و تشخیص پزشک، تجویز خواهند شد.

داروهای کنترل‌کننده و کاهنده اشتها

یکی از پرطرفدارترین داروهای مؤثر در درمان چاقی و پیشگیری از ایجاد آن در جمعیت پزشکان و متخصصین تغذیه، داروهای کنترل‌کننده و کاهنده اشتها هستند. این رده از داروهای درمان‌کننده چاقی، قابلیت عبور از سد خونی-مغزی را داشته و با مهار کردن بخش‌های دخیل در کنترل گرسنگی، اشتها و مراکز تغذیه‌ای، از مصرف بیش از حد مواد غذایی ممانعت نموده و اشتهای مصرف‌کنندگان را کاهش خواهند داد. آمفتامین‌ها (amphetamine)، مشتقات آمفتامین‌ها و سیبوترامین از مهم‌ترین و اصلی‌ترین داروهای کنترل‌کننده و کاهنده اشتها در جمعیت متقاضیان کاهش وزن به شمار می‌آیند.

داروهای افزایش‌دهنده متابولیسم چربی

این رده از داروهای مورد استفاده به منظور درمان چاقی، معمولاً در درمان بیماری‌های ایجاد شده به دنبال افزایش چربی‌خون از جمله کبد چرب در گریدهای 3 و 4 مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این رده از داروهای درمان‌کننده چاقی، با افزایش مهار لیپاز و کاهش جذب روده‌ای چربی عمل نموده و با افزایش دفع چربی در مدفوع، از انباشت چربی اضافه بواسطه جذب چربی از روده پیشگیری خواهند نمود.

توجه: تمامی داروهای نام برده شده دارای عوارض جانبی بوده و از منع مصرف در موارد خاص برخوردار می‌باشند. افزایش فشار‌خون، تحریک‌پذیری سیستم عصبی، افزایش دفع ویتامین‌های ضروری، خشکی بیش از حد مدفوع و افزایش ریسک ابتلا به مشکلات گوارشی، از مهم‌ترین عوارض جانبی این رده از داروهای کنترل و درمان‌کننده چاقی هستند. از این رو توصیه می‌شود حتماً تحت نظر پزشک بوده و از مصرف خودسرانه داروها اجتناب نمایید.

افزایش فعالیت عضلانی

افزایش فعالیت عضلانی یکی از راه‌های مؤثر و توصیه شده به منظور کاهش وزن، پیشگیری و درمان چاقی به شمار می‌آید. فعالیت بدنی از بهترین و مؤثرترین راهکارهای مصرف انرژی ورودی و افزایش سوخت‌و‌ساز بدن به منظور پیشگیری، کنترل و درمان چاقی محسوب می‌شود. بنابراین، فعالیت عضلانی اجباری غالباً یک قسمت ضروری و جدایی‌ناپذیر از درمان چاقی به شمار می‌آید. افزایش فعالیت عضلانی معمولاً در کنار کنترل رژیم غذایی مناسب و اصولی به متقاضیان کاهش وزن توصیه شده و در بیشتر موارد، نتایج کارآمد و رضایت‌بخشی به دنبال خواهد داشت.

جراحی‌های درمان چاقی

امروزه عمل جراحی یکی از روش‌های درمان چاقی در افراد چاق با اندیس توده بدنی بزرگتر از 40 و افراد چاق با اندیس توده بدنی 35 و مبتلا به مشکلات زمینه‌ای از‌جمله دیابت، فشار‌خون و چربی‌خون بالا است. امروزه دو مورد از شایع‌ترین عمل‌های جراحی درمان چاقی عبارتند از:

جراحی کنار گذاشتن معده (gastric bypass)

در این نوع از جراحی درمان چاقی، بخش کوچکی از معده به شکل کیسه باقی مانده و توسط قطعه‌ای از روده باریک به ابتدای ژژنوم متصل خواهد شد. (بخش کوچک کیسه‌ای شکل باقی مانده، توسط بخیه از بخش اصلی معده جدا خواهد شد).

جراحی قرار دادن نوار دور معده (gastric banding)

در این نوع از جراحی درمان چاقی، یک نوار قابل تنظیم در نزدیکی انتهای فوقانی معده قرار گرفته و اندازه معده را کوچک‌تر خواهد نمود. این روش طرفداران بیشتری داشته و میزان دریافت غذای ورودی را محدودتر خواهد نمود. در حال حاضر عمل‌های جراحی، یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی قطعی چاقی در افراد با شاخص توده بدنی بالاتر از 40 بوده و نتایج رضایت‌بخشی خواهد داشت.

همچنین بخونید

1. چگونه در سریع ترین زمان ممکن لاغر شویم؟

2. 20 راه اثبات شده علمی برای سوزاندن چربی شکم

3. چگونه چربی های پهلو را آب کنیم؟

4. 6 راه ثابت شده علمی برای آب کردن چربی شکم

5. راهنمای جامع چربی سوزی

6. 30 روش برای چربی سوزی سریع تر

7. چگونه در یک ماه پنج کیلو وزن کم کنیم؟

8. تناسب اندام چیست؟

9. چاقی و اضافه وزن

10. گن، کمربند و شکم بندهای لاغری

محصولات ویژه

پیشنهاد میکنم این ها رو هم ببینی