رژیم گیاهخواری و تناسب اندام

  رژیم گیاهخواری یکی از انواع پر طرفدار رژیم غذایی، به ویژه در افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، فشار خون، چربی خون و متقاضیان کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام است. این رژیم، از مجموع ترکیبات و غذاهای گیاهی تشکیل یافته و عاری از هر گونه ماده غذایی با منشاء جانوری است. کنترل فشار خون، کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کمک به تسریع در روند کاهش وزن، از مهم‌ترین مزایا و افزایش ریسک ابتلا به کم‌خونی، ویتامین های محلول در چربی و پوکی استخوان از مهمترین معایب برخورداری از رژیم گیاهخواری در طولانی مدت به شمار می آیند.

 اهداف رژیم گیاهخواری

  • کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام از مهمترین اهداف اجرای رژیم گیاهخواری به منظور دریافت کمترین میزان از کالری و کمک به ثابت نگه داشتن وزن در متقاضیان است.

  • حمایت از محیط زیست و اعتراض به شکار جانوران

  • پیشگیری، کنترل و بهبود بسیاری از مشکلات زمینه‌ای از جمله دیابت، چربی خون و فشار خون

 انواع رژیم گیاهخواری

 رژیم گیاهخواری با توجه به نوع مواد غذایی تشکیل دهنده، وعده های غذایی و اهداف اجرای رژیم، از انواع متفاوتی برخوردار است:

  • رژیم غذایی فریونیست

  این نوع از رژیم گیاهخواری، متشکل از انواع میوه و دانه های آجیل است. از مهمترین اهداف متقاضیان رژیم فریونیست، افزایش سم زدایی، کالری سوزی و کاهش وزن بدون بازگشت است. مطالعات و تحقیقات انجام شده در خصوص مزایا و معایب این نوع از رژیم غذایی نشان داده است که مصرف میوه جات به تنهایی قادر به تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن نبوده بر ریسک ابتلا به بسیاری از بیماریها و علائم ناشی از کمبود ویتامین ها را افزایش خواهد داد.

  • رژیم غذایی اوو- لاکتو

  این نوع از رژیم گیاهخواری، به دو شکل لاکتو و اوو تقسیم شده و با هدف افزایش سلامت قلب و عروق و استخوان ها اجرا خواهد شد. این نوع از رژیم غذایی، هر گونه مواد غذایی جانوری از جمله گوشت قرمز، روغن ها بوده و تنها محدود به مصرف تخم مرغ و لبنیات است.

  • رژیم لاکتو

 این نوع از رژیم گیاهخواری، تنها محدود به مصرف محصولات لبنی بوده و عاری از مصرف هر گونه تخم جانوری از جمله تخم ماکیان است.

  • رژیم اوو

 در این نوع از رژیم غذایی، تخم ماکیان به ویژه تخم‌ مرغ از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و تمامی محصولات لبنی از انرژی به طور کامل حذف شده است.

 تحقیقات و مطالعات انجام شده در خصوص علوم تغذیه ای مربوط به رژیم های گیاه خواری نشان داده است که مصرف به اندازه و متناسب با نیاز بدن از سایر مواد غذایی، مشکلات ایجاد شده به دنبال اجرای طولانی مدت این رژیم غذایی را کاهش داده و عدم مصرف سایر ترکیبات جانوری و گیاهی در این نوع از رژیم گیاهخواری، ریسک ابتلا به کمبود پروتئین، کم خونی و سایر اختلالات را افزایش خواهد داد.

  • رژیم غذایی وگان

 نوع شناخته شده و پرطرفدار رژیم های غذایی گیاهخواری، رژیم وگان است. این نوع از رژیم غذایی در بیشتر موارد با اهداف حمایت از حقوق حیوانات و محیط زیست اجرا گردیده و در برخی موارد نیز به منظور کاهش وزن و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای اجرا خواهد شد. رژیم غذایی وگان فاقد هر گونه پروتئین جانوری مانند گوشت قرمز و سفید بوده و تنها متشکل از ترکیبات گیاهی است. گزارشات حاکی از بررسی‌های انجام شده در متقاضیان اجرای رژیم غذایی وگان، نشان داده است که میزان کاهش وزن در پایان یک دوره از رژیم غذایی وگان بسیار بیشتر از سایر رژیم های گیاه خواری بوده و در کنار این مزیت، از معایب بسیار زیادی مانند کمبود های شدید مواد معدنی، ویتامین ها، کم خونی و فقر آهن نیز برخوردار خواهد بود.

 انواع مختلف رژیم غذایی نیمه گیاهی

 به شکل کلی انواع رژیم های نیمه گیاهی شامل ترکیبات گیاهی و جانوری مانند گوشت ماکیان، آبزیان و برخی از منابع غذایی بوده و طیف وسیعی از طرفداران را به خود اختصاص داده است. توصیه های تغذیه ای و مطالعات دانشگاه در خصوص این نوع از رژیم‌های غذایی نشان دهنده عوارض و آسیب‌های خفیف تری نسبت به رژیم های کامل گیاه خواری بوده و به دلیل برخورداری از برخی منابع پروتئین مانند گوشت سفید، کمبودهای محدودتر ایجاد خواهد نمود.

  • رژیم غذای پساترین

 این نوع از رژیم غذایی نیمه گیاهخواری، در برگیرنده ترکیبات دریایی از جمله گوشت ماهی بوده و با سایر ترکیبات گیاهی ادغام خواهد شد.

  • رژیم غذایی پولوتارین

 بخش اعظم این نوع از رژیم غذایی نیمه گیاهخواری، مربوط به گیاهان و ترکیبات مختلف گیاهی است. استفاده از گوشت ماکیان توانسته است تنوع رضایت بخشی در مجموع این نوع از رژیم غذایی ایجاد نموده و از بروز کمبود های پروتئینی و مواد معدنی پیشگیری نماید. این نوع از رژیم نیمه گیاهخواری، علاوه بر تاثیر فراوان در کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام، از  رژیم های غذایی موثر در کاهش کلسترول، فشار خون، قند خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می آید.
 

همچنین بخونید

1. چگونه در سریع ترین زمان ممکن لاغر شویم؟

2. 20 راه اثبات شده علمی برای سوزاندن چربی شکم

3. چگونه چربی های پهلو را آب کنیم؟

4. 6 راه ثابت شده علمی برای آب کردن چربی شکم

5. راهنمای جامع چربی سوزی

6. 30 روش برای چربی سوزی سریع تر

7. چگونه در یک ماه پنج کیلو وزن کم کنیم؟

8. تناسب اندام چیست؟

9. چاقی و اضافه وزن

10. گن، کمربند و شکم بندهای لاغری

11. اسکیت ورزشی برای تناسب اندام

12. درمان چاقی

13. کمبود ویتامین و اثرات ناشی از آن بر بدن

محصولات ویژه

پیشنهاد میکنم این ها رو هم ببینی