موسیقی درمانی چیست؟

بر طبق تعریفی که "انجمن ملی موسیقی درمانی"(NAMT) ارائه داده است، موسیقی درمانی عبارت است از: کاربرد موسیقی، برای تامین، حفظ و بهبود سلامت جسمانی و روانی. در واقع موسیقی درمانی کاربرد منظم موسیقی است، به طوری که موسیقی درمانی مستقیما، تغییرات دلخواه را در عواطف و رفتار فرد ایجاد می‌کند. موسیقی درمانی همانند یوگا و مدیتیشن به حفظ تعادل هورمونی و روانی در دوره های استرس و بیماری کمک می‌کند.

 

روش های موسیقی درمانی
در موسیقی درمانی دو روش اساسی وجود دارد: روش فعال و روش غیر فعال، روش غیرفعال شامل شنیدن موسیقی است که به فرد، با گوش دادن و شنیدن موسیقی کمک می‌کند. در این روش بیشترین تاثیر عملکرد در جهت برانگیختن و تاثیر واکنشهای عوطفی و ذهنی است.

در روش موسیقی درمانی فعال نواختن، خواندن و حرکات موزون اساس کار است. در این روش فرد خود موسیقی نواخته و یا آواز می‌خواند، و واکنشهای مختلف عاطفی، ذهنی، جسمی و حرکتی تحریک و برانگیخته می‌شوند. شنیدن و خواندن، رایج ترین شیوه موسیقی درمانی است که همیشه و همه وقت مورد استفاده مردم بوده است.
برنامه ها و روش های موسیقی درمانی متنوع و متناسب با نیاز افراد تنظیم و تدارک دیده می‌شود. محور های اصلی برنامه های موسیقی درمانی شامل شنیدن موسیقی متناسب و آرام بخش و نواختن موسیقی در گروههای منظم و یا انفرادی خواندن آوازها، ترانه های فردی و یا گروهی می‌باشد.

 

در موسیقی درمانی از چه نوع موسیقی استفاده می‌شود؟
موسیقی انواع مختلف دارد، برخی آرام و برخی تند هستند. شاید پیش خودتان فکر کنید کدام موسیقی برای بهتر شدن خلق و خوی شما بهتر است و به بهبود احساسات تان کمک می‌کند؛ در چنین مواقعی موسیقی های آرام بخش انتخاب خوبی هستند اما متخصصان بر این باورند که انتخاب موسیقی مناسب به سلیقه و تجربیات هر فرد وابسته است. اگر شخصی در تمام دوران زندگی با موسیقی پاپ بزرگ شده شاید گوش دادن به سبک کلاسیک برایش جالب نباشد و بعضی از افراد هم اصلا نمی‌توانند آهنگ های پاپ را تحمل کنند.گاهی اوقات هم یک آهنگ شما را به خاطرات دوست داشتنی قدیمی وصل می‌کند و با یادآوری گذشته احساس خوبی به دست می‌آورید.
در هر حال تاثیر موسیقی های مختلف بر ذهن و سلامت انسان متفاوت است. با این وجود یک قانون کلی می‌گوید اگر می‌خواهید آرامش بیشتر داشته باشید آهنگ هایی را انتخاب کنید که ریتم آرام تری دارند. از موسیقی باید استفاده شود که القای آرامش و نشاط ذهنی را به همراه دارند و باعث تجدید قوا و بهبود کارکردهای مغز می‌شوند.

محصولات ویژه