چگونه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

اگه شماهم به دنبال راهی برای یادگیری زبان انگلیسی هستید بهتون تبریک میگم چون جای درستی اومدید؛ ما تو این مقاله سعی داریم بهتون کمک کنیم تا با انواع راه های یادگیری و تقویت زبان انگلیسی آشنا بشید و با استفاده از اونا زبان خودتون رو به سطح فوق العاده ای برسونید. پس با ما همراه باشید.
 

بلاگ انگلیسی خودتون رو بسازید

حتی برای اونایی که مجبور نیستن انگلیسی بنویسن، نوشتن میتونه یه راه عالی برای یادگیری لغاتی که به اون ها برای توصیف زندگی خودتون و علایقتون نیاز دارید و همچنین جلوگیری از اشتباهات گرامریتون باشه. مشکل بیشتر افراد اینه که نمیدونن درباره چی بنویسن. یه راه قدیمی برای اطمینان از اینکه هر روز به طور منظم مینویسید، اینه که یه دفترچه خاطرات روزانه داشته باشید و یه راه به روز تر برای این کار استفاده از یک وبلاگه. موضوعات محبوب برای نوشتن میتونه نوشتن درباره تجارب یادگیریتون، تجارب تحصیلتون در خارج از کشور، منطقه ای که توش زندگی میکنید، زبان مادری خودتون و یا ترجمه اخبار محلی خودتون به انگلیسی باشه.


 

یک دفترچه اخبار بنویسید

یک تکلیف روزانه رایتینگ دیگه که میتونه به کار افرادی بیاد که از نوشتن درباره زندگی روزانه خودشون در یه دفترچه خسته میشن میتونه نوشتن درباره اخباری که به صورت روزانه میخونید و یا میشنوید باشه. اگه شما پیش بینی خودتون رو هم باهاش همراه کنید (مثلا: من فکر میکنم که هیلاری رئیس جمهور میشه)، این میتونه برای اینکه برگردید و این نوشته ها رو بخونید دلیل خوبی بهتون بده، اینطور شما میتونید همچنین غلط هایی رو که قبلا مرتکب شدید رو اصلاح کنید و به طور کلی چیزی رو که نوشتید بهبود بدید.
 

در یک خبرنامه و یا کانال نکات انگلیسی عضو شوید

بعضی وب سایت ها یا کانال های تلگرام و اینستاگرام مطالبی درباره تقویت زبان انگلیسی رو به صورت هفتگی و حتی روزانه برای شما ارسال میکنن. اینطوری شما میتونید مطالب رو حتی توی راه مدرسه، دانشگاه و یا محل کارتون بخونید. البته یادتون باشه که معمولا این مطالب برای زبان آموزهای با سطح های مختلف به خوبی سطح بندی نشده و این باید به عنوان یه چیز کمکی در کنار منابع اصلیتون استفاده بشه که در این صورت میتونه سودمند باشه.
 

به فایل های mp3 گوش کنید

اگرچه دانلود و گوش دادن آهنگ خارجی خیلی داره رواج پیدا میکنه، ولی خیلی ها نمیدونن که میتونن از کتاب های صوتی هم که یه گوینده کتاب رو تبدیل به صدا میکنه استفاده کنن. این هم میتونه تمرین عالی واستون باشه.


 

گوش دادن به آهنگ های انگلیسی

اگرچه هرچه در هنگام گوش دادن آهنگ های انگلیسی توجه و زمان بیشتری خرج کنید نتیجه بیشتری خواهید گرفت، اما حتی گوش دادن آهنگ انگلیسی در حالی که دارید کار دیگه ای هم میکنید، میتونه مفید باشه، این طوری شما بیشتر با ریتم طبیعی زبان انگلیسی خو میگیرید.
 

متن آهنگ رو هم بخونید

اگرچه همین که به آهنگ گوش بدید میتونه راه خوبی برای حفظ کردن لغتش باشه، ولی اگه واقعا میخواید از اون آهنگ چیزی عایدتون بشه باید یه خرده برای خوندن متن اون آهنگ و در آوردن لغت هاش از توی دیکشنری زمان بزارید. وقتی که شما متن آهنگ رو خوندید و متوجهش شدید، وقتی که آهنگ رو گوش بدید و همزمان به متنش هم نگاه کنید به مرور سرعت لیسنینگتون بالا میره و با تلفظ انگلیسی غیر رسمی هم بهتر آشنا میشید.
 

حالا آهنگ ها رو خودتون بخونید

واضحه که قدم بعد از یادگرفتن و حفظ شدن یک آهنگ، خوندن اونه. هر چند بعضی لغت ها واسه اینکه با شعری که توی آهنگ هست هم قافیه بشه تلفظش تغییر میکنه، ولی بیشتر لغت ها همون صدا و تلفظ معمولیشون رو حفظ میکنن. همچنین به خاطر سپردن قافیه کلمات در انتهای هر سطر میتونه راه خیلی خوبی واسه خوب شدن تلفظتون باشه.


 

برای سایت ها یا پست های خارجی کامنت بنویسید

یه راه انگیزشی و راحت دیگه برای اینکه خودتون رو مجبور به نوشتن کنید، نوشتن کامنت برای سایت هایی مثل یوتیوب، پیج های خارجی اینستاگرام و ... هست.
 

فقط به انگلیسی سرچ کنید

سرچ کردن به زبان انگلیسی به جای سرچ به زبان فارسی، نه تنها یه راه برای سریع کردن مهارت ریدینگتونه، بلکه به شما طیف بیشتری از مطالب رو ارائه میده و همچنین میتونید ببینید که خارجی ها درباره کشور و منطقه شما چطور فکر میکنن و مینویسن.
 

یه فیلم یا کتابی که قبلا به زبان مادری خودتون خوندید یا دیدید رو، اینبار به زبان انگلیسی ببینید یا بخونید

اغلب زبان آموز هایی که سطحشون پایین تر از پیشرفته هست، احتمالا از خوندن کتاب های درجه بندی شده (مثل کتاب داستان های آکسفوردی که زبان فروشی ها دارن) بیشتر از کتاب هایی که برای افراد انگلیسی زبان نوشته شده یاد میگیرن. ولی برای بعضی افراد خوندنِ چیزی مثل هری پاتر به زبان اصلی میتونه یه انگیزه بخش عالی باشه. برای راحت تر کردن این مورد و اینکه بهتون انگیزه بده نه اینکه خستتون کنه، یه کتابی رو بخونید که از قبل داستانش رو میدونید. این نه تنها بهتون کمک میکنه راحت تر متوجهش بشید و معنی لغاتش رو حدس بزنید، بلکه بهتون کمک میکنه که جملاتش با احتمال بیشتری یادتون بمونه. اگه اون کتاب رو تا قبل از این نخوندید، خوندن خلاصه اون از اینترنت میتونه مفید باشه.


 

یک کتاب ترجمه شده به انگلیسی رو بخونید

یک راه دیگه برای اینکه مطمئن بشید کتاب ها رو راحت تر متوجه میشید، انتخاب کتابیه که به انگلیسی ترجمه شده و ترجیحا زبان مبداش، زبان مادری خودتون باشه. حتی اگه اون کتاب رو قبلا به زبان مادری خودتون نخونده باشید، متوجه خواهید شد این کتاب نسبت به کتاب هایی که زبان مبداشون از اول انگلیسی بوده نگارش ساده تری داره.
 

10 صفحه اول رو رد کنید

اگه از خوندن یه کتاب ناامید شدید یا دارید خیلی آروم پیش میرید. تلاش کنید ۱۰ صفحه اولش رو روزنامه وار بخونید و یا حتی کلا از روی اون ۱۰ صفحه بپرید. ۱۰ صفحه اول بیشتر کتاب ها معمولا در حال توصیف کردنه و به همین دلیل پر از لغات دشواره و هنوز خطِ داستانِ مشخصی هم نداره برای اینکه بهتون کمک کنه بفهمید چه اتفاقی داره میفته، و برای همین  انگیزه ای برای خوندن صفحه بعد ندارید. اگه بعد از انجام این کار، باز هم خوندن اون کتاب واستون سخت بود. فعلا کنارش بزارید و بعد از اینکه کتاب های ساده تر رو خوندید باز به سراغش بیاید.
 

کتابی که دیالوگ های زیادی داره رو بخونید

قبل از خرید یک کتاب اون ها رو باز کنید و یه کم بررسیشون کنید. اون کتابی رو انتخاب کنید که دیالوگ های زیادی داخلش باشه. این کار چندین مزیت داره. اینطوری در هر صفحه متن کمتری به واسطه نشانه های نگارشی و فاصله خط های دیالوگ ها وجود داره که باعث میشه خوندن کتاب راحت تر باشه. همچینن فهم دیالوگ ها نسبت به بخش های توصیفی کتاب راحت تره و هم اینکه مهارت اسپیکینگتون هم قوی میشه.


 

Comic (داستان مصور) انگلیسی بخوانید

علاوه بر کتاب هایی که دیالوگ های زیادی دارن، فهم comic ها هم میتونه راحت باشه. به علاوه اون ها پر از اصطلاحات عامیانه ای هستن که توی مکالمه های واقعی استفاده میشن. ممکنه اون اصطلاحات عامیانه یه خرده واستون سخت باشه پس توی انتخابش دقت کنید. معمولا از comic های جدی یا ماجراجویانه به جای comic های طنز استفاده کنید.
 

مجله های انگلیسی بخونید

مانند کتاب ها، اگه شما بتونید دو ورژن از یه مجله رو (یکی به زبان خودتون و یکی به زبان انگلیسی) رو بخونید، فهمش راحت تر میشه.


 

پایدار باشید

این که بخواید بعد از یه دوره خیلی کوتاه انگلیسیتون تغییر چشم گیری کنه، انتظار بی جاییه. ولی اگه کارتون رو با یک شیب ملایم هفته ها و ماه ها ادامه بدید میبینید که دانشی که به دست اوردید خیلی بیشتر شده و مهارت های اسپیکینگ، لیسنینگ و ... بیشتری کسب کردید.
 

به بچه ها یا دوستاتون کمی انگلیسی درس بدید

تحقیقات اخیر نشون داده که فرزندان بزرگتر ضریب هوشی بالاتری نسبت به خواهر و برادرهاشون دارن، و دلیلش اینه که اون ها چیزهای مختلف رو واسه خواهر و برادرهای کوچکترشون شرح میدن و این باعث میشه اون ها از نظر ذهنی تقویت بشن. به همین طریق، با یاد دادن به کسی که سطح انگلیسیش از شما پایین تره میتونید دانشتون رو توی مغزتون تثبیت کنید.


 

از شرکتتون بخواید کلاس های انگلیسی برگزار کنه

حتی اگه نیاز نیست سر کار انگلیسی حرف بزنید، کلاس های زبان میتونه یه راه معقول و مفرح برای اختصاص دادن بودجه آموزشی شرکتتون به اون باشه.
 

هنگام انجام کار خونه رادیوی انگلیسی پخش کنید

حتی اگه با دقت بهش گوش نکنید، باعث میشه که اون ریتم و لحن انگلیسی توی ناخودآگاهتون بره.


 

کار های روزانه ای که انجام میدید رو به انگلیسی فکر کنید یا بگید

هنگام انجام کار های روزمرتون، سعی کنید جملاتی در وصف اون کاری که دارید انجام میدید بسازید. مثلا: من دارم در بطری کچاپ را باز میکنم. این باعث میشه که عادت کنی بدون استفاده از ترجمه کردن به انگلیسی فکر کنید، و باعث میشه بفهمید لغت مربوط به چه چیزهای پیش پا افتاده ای که در اطرافتون هست رو هنوز نمیدونید.
 

فیلم های زبان اصلی رو همراه با زیرنویس انگلیسی ببینید

برای اونایی که نمیتونن فیلم رو بدون زیرنویس بفهمن ولی وقتی که زیرنویس زبان مادری خودشون رو میزارن به صدای فیلم هیچ توجهی نمیکنن، باید از این روش استفاده کنن. اگه دیدن کل فیلم از این طریق خیلی دشواره، فیلم رو به قسمت های ۱۵ دقیقه ای بشکونید. هر قسمت رو اول با زبان مادری خودتون ببینید، بعدش زیرنویس رو به زیرنویس انگلیسی تغییر بدید و اون رو دوباره ببینید. اگه هم با زیرنویس انگلیسی مشکل داشتید و متوجه نمی شدید این کار رو برای اون قسمت دوباره تکرار کنید.

 

فیلم های زبان مادری خودتون رو با زیر نویس انگلیسی ببینید

اگه فیلم های انگلیسی با زیرنویس فارسی خیلی واستون سخته یا به هر دلیلی نمیتونید به زیرنویس انگلیسی اون فیلم ها دسترسی پیدا کنید، این میتونه انتخاب خیلی خوبی باشه.
 

یک فیلم رو بارها و بارها تماشا کنید

با این کار میتونید بدون اینکه مجبور به مطالعه باشید زبان یاد بگیرید. دیدن بعضی از فیلم های کمدی برای دفعات بعد خنده دار تره، مخصوصا اگه اون ها رو بدون زیرنویس ببینید و هر دفعه که اون فیلم رو میبینید یه خرده بیشتر از اون متوجه بشید.


 

در مورد سطح خودتون واقع بین باشید

یکی از مواردی که بسیاری از زبان آموزها رو دلسرد میکنه، سر و کله زدن با چیزیه که مغزشون هنوز واسش آماده نشده. سطح خودتون رو با استفاده از ابزارهای آنلاین و یا مدارس زبان چک کنید. این طوری میتونید منابع مناسبی رو برای خود آموزی خودتون انتخاب کنید.
 

واقع بین باشید

بیشتر محققان قبول دارند که مردم وقتی تقریبا همه اون چیزی رو که دارن میخونن میفهمن، بیشتر یاد میگیرن. اگه توی هر صفحه تقریبا یک یا دو لغت هست که قبلا هرگز اون ها رو ندیدید، پس اون متن مناسب سطح شماست. ولی اگه بیشتر از ۴ لغت هست، باید به جای اون متن یه محتوای ساده تر دیگه رو انتخاب کنید و بعدا به این متن برگردید.
 

کتاب های درجه دار بخونید

این کتاب ها به طور خاص برای زبان آموزهایی مانند شما نوشته شده. مثل انتشارات پنگوئن (Penguin). اگرچه پیدا کردن چیزی که در حد مطالب روزنامه یا اینترنت جذاب باشه سخته.


 

تمامش رو بدون کمک بخونید

اگر چه استفاده از دیکشنری میتونه به حافظه بلند و کوتاه مدتتون برای به خاطر سپردن لغت ها کمک کنه، ولی به خاطر اینکه سرعت رو کم میکنه باعث میشه که بعضی افراد از ریدینگ دست بکشن. خوندن یک کتاب به صورت سریع و فقط به خاطر لذتش باعث میشه ببینید خوندن به یک زبان دیگه میتونه چقدر لذت بخش باشه.
 

دیدن برنامه های کودک

نه تنها زبان بلکه ساختار ساده این برنامه ها میتونه به شما برای دیدنشون انگیزه بده. همچنین استفاده از جلوه های صوتی و... میتونه به خاطر سپردن کلمات و عبارات رو راحت تر کنه.


 

کتاب های مخصوص کودکان رو بخونید

این خیلی مشابه دیدن برنامه های کودکه، ولی مزیت دیگش اینه که اون کتاب ها تصاویر بیشتری نسبت به کتاب های بزرگسال ها دارن که هم کمک میکنه داستانش رو راحت تر متوجه بشید و هم کمک میکنه با انگیزه بیشتری بخونیدش.
 

لیست لغاتتون رو هر روز مرور کنید

اگه خوندن لیست لغاتتون در سر راه کار یا دانشگاه سخته، میتونید اون رو به صورت دیجیتالی توی گوشیتون داشته باشید. هر تایمی رو که میتونید برای مرور لیست لغاتتون در نظر بگیرید.
 

توی لیست لغاتتون از زبان مادری استفاده نکنید

یک راه برای خلاص شدن از شر ترجمه جملات و در نتیجه افزایش سرعت درک مطلب و بهره وریتون اینه که دایره لغاتتون رو بدون استفاده از زبان مادری افزایش بدید. راه هایی که برای این کار وجود داره: استفاده از مترادف ها (مثلا tall  و high)، استفاده از متضاد ها (high و low) و استفاده از توضیح کوتاه کلمات به انگلیسیه.


 

حذف لغات یاد گرفته شده

روی کلمات، جملات و یا حتی تمام صفحه ای که در حال حاضر یادش گرفتید، خط بکشید و یا از لیست حذف کنید. این میتونه یه انگیزه دهنده بزرگ باشه و جلوی بزرگ شدن لیستتون رو بگیره.
 

همه چیز رو دور بریزید و مجددا شروع کنید

یکی از چیزایی که میتونه بیشتر افراد رو از یادگیری دور کنه، تلنبار کردن کتاب های نیمه خونده شده یا یه لیست لغت طولانی یادنگرفته شدست. خیلی ساده بگم، از شر همشون خلاص بشید و دوباره شروع کنید. نقطه شروع صفر میتونه یه انگیزه دهنده عالی باشه و شما رو به مسیر برگردونه.
 

چیزای توی خونه یا دفترتون رو برچسب بزنید

راحت ترین لغت ها، لغت های مربوط به چیزاییه که هر روز اون ها رو میبینید و استفاده می کنید. این یه راه عالی برای یادگیری لغاته. اگه بتونید نام اشیاء رو روی یه تکه کاغذ بنویسید و به اون شئ بچسبونید. اگه بتونید بزارید اون برچسب ها روزها و هفته ها روی اون اشیاء بمونه، این یه راه عالی واسه مرور اون لغات میشه تا وقتی که به درستی توی خاطرتون بمونن.


 

به عکسشون برچسب بزنید!

برای کسایی که نمیتونن به چیزای واقعی برچسب بزنن، بهترین راه اینه که یه عکس از جایی که میخوان مثل خونه یا محل کارشون بگیرن، و پرینتش کنن. و بعدش با استفاده از یه دیکشنری اسم هر وسیله ای که توی تصویر میبینن رو پیدا کنن و روی اون بنویسن. شما همچنین میتونید این کار رو با محل هایی که هر روز ازشون رد میشید، مانند ایستگاه انجام بدید. چون اون چیزها رو بارها و بارها میبینید و یادگیریشون واقعا واستون ساده میشه.
 

انگلیسی چت کنید

ساده ترین راه برای کسایی که فرصت انگلیسی حرف زدن رو ندارن چت کردن به انگلیسیه. از اونجا که مجبور میشی فکر کنی و سریع پاسخ بدی، و مکالمه هم مانند صحبت واقعی به صورت غیر رسمیه، این میتونه یه راه خوب برای تقویت اسپیکینگتون باشه.
 

صدای خودتون رو ضبط کنید

با ضبط صدای خودتون و گوش دادن به اون متوجه میشید که آیا صداها رو اون طور که دارید تلاش می کنید ادا می کنید یا نه. این روش میتونه برای کسایی که معلمی هم ندارن بسیار سودمند باشه.


 

از نرم افزار های کامپیوتری مخصوص تلفظ استفاده کنید

اگر چه بیشتر نرم افزارهایی که بهتون میگن دارید درست تلفظ میکنید یا نه، در حقیقت این کار رو انجام نمیدن ولی گوش دادن به دفعات زیاد و تکرار جملات و تلاش برای مطابقت صدای خودتون با صدایی که دارید میشنوید میتونه خیلی انگیزه بخش تر باشه.
 

تصویر لغات رو بکشید

مخصوصا اگه شما ذوق هنری دارید، این میتونه راه بهتری برای یادگیری لغات باشه نسبت به اینکه ترجمشون رو، روبه روی اون ها بنویسید.
 

یه دوست خارجی پیدا کنید

نظری درباره اینکه چطور این کار رو انجام بدید ندارم، اما هر کسی قبول داره که داشتن ملاقات حضوری یا مجازی با یه دوست میتونه یه انگیزه بخش عالی برای بهبود مهارت های زبان باشه.


 

گاه و بیگاه با دوستاتون انگلیسی حرف بزنید

خیلی افراد اینو یه خرده اشتباه میدونن و یا اینکه خجالت میکشن، ولی اگه بهش مثل یه باشگاه یادگیری نگاه کنید و بهش یه زمان و مکان مناسب اختصاص بدید، فرقی با خوندن ریاضیات دسته جمعی نمیکنه.
 

زبان گوشی و کامپیوترتون رو به انگلیسی تغییر بدید

تغییر زبان تلفن همراه یا سایر وسایل الکترونیکیتون به انگلیسی، میتونه یه راه ساده برای اطمینان دادن به خودتون باشه که هر روز دارید از زبان انگلیسی استفاده می کنید.
 

اهدافتون رو تعیین کنید

مشخص کنید که چه مقدار زمان میخواید واسه یادگیری بزارید، چه تعداد کلمه میخواید یاد بگیرید یا چه نمره ای رو میخواید توی آزمون کسب کنید.


 

امیدواریم که راه های گفته شده براتون نتیجه بخش باشه، هرچند که اطمینان داریم که این راه ها بسیار موثرند فقط باید در روند یادگیریتون مداومت به خرج بدید، تا شاهد پیشرفت چشم گیر مهارتتون در زبان انگلیسی باشید.

 

منبع: https://medium.com/@nanooqit/how-to-improve-your-english-skills-2b00355c341c

محصولات ویژه