چگونه رابطه خوبی داشته باشیم

چگونه رابطه خوبی داشته باشیم

همه ما میخواهیم که رابطه خوبی داشته باشیم ، ولی بیشتر ما نمیدونیم رابطه خوب چیه . من به عنوان یک روانشناس با 10 سال تجربه در راهنمایی افراد در این زمینه ، قصد دارم بهترین نکاتی که باعث میشه رابطه خوبی داشته باشید رو بهتون بگم .

 

#  کار هایی را که در سال اول آشناییتون انجام میدادید رو انجام دهید

بعد از گذشتن چند ماه و چند سال ، بیشتر ما توی رابطه تنبل میشیم . همه اون صبر ، ملایمت ، فهم و همه اون تلاش هایی که برای ساختن رابطه کردیم رو فراموش می کنیم . به اولین سال رابطتون فکر کنید . همه اون کار هایی  که برای شریک زندگیتون انجام میدادید رو بنویسید . حالا شروع کنید اون ها رو دوباره انجام دهید .

 

# خواسته هاتون رو عنوان کنید

ما فکر میکنیم که طرف مقابلمون از درون ما آگاهه ، پس نیازی نیست که درخواستمون رو عنوان کنیم . و این طرز فکر باعث میشه که یک سری انتظارات در وجود شما شکل بگیره . و این انتظارات برآورده نشده میتونه این ابهام رو برای ما به وجود بیاره که رابطه حیات خودش رو از دست داده . یادتون باشه که هر خواسته ای که توی ذهنتون هست رو عنوان کنید . از خواسته های احساسی گرفته تا خواسته های جنسی و ....

 

# سوالی فراتر از " امروز چطور بود ؟ " بپرسید

بعد از یک روز طولانی ، از نظر ذهنی تمایل داریم که زندگی خود ، و متعاقبا ، رابطه خود را بررسی کنیم . به دلیل اینکه بیشتر ما اغلب سوال " امروز چطور بود ؟ " رو به کرات شنیده ایم و گوش ما بهش عادت کرده ، در نتیجه به صورت ناخودآگاه اینطور بهش پاسخ میدیم : " خوب بود . تو چطور ؟ " . این پاسخ نه تنها به بهبود رابطه شما کمک نمیکنه ، بلکه میتونه باعث تخریب رابطه شما نیز بشه . به این دلیل که فرصت برقراری ارتباط رو از خودتون میگیرید .

این سوال یعنی : " امروز چطور بود ؟ " ، گفتگوی زیاری بین شما ایجاد نمیکنه . سعی کنید این سوالات خلاقانه رو بپرسید : " امروز چه چیزی تو رو خوشحال کرد ؟ " یا " چالشی ترین قسمت امروز چه بود ؟ " . شما از پاسخ هایی که به این پرسش ها دریافت میکنید ، شگفت زده خواهید شد .

 

# یک برنامه هفتگی تنظیم کنید

مدت زمان این برنامه میتونه کوتاه یا بلند باشه . به این صورت که شروع میکنید از هم دیگه سوال میپرسید : کدوم یک از کار هایی که هفته پیش برای بهبود رابطتون انجام دادید تاثیر گذار بود و کدوم ها نه . و چه کار هایی رو میتونید هفته بعدی برای تقویت رابطتون انجام بدید .

 

# جذابیت رو حفظ کنید

ببینید چه رفتار هایی از طرف مقابل ، در نگاه شما جذابه و چه رفتار هایی از شما در نگاه طرف مقابل جذابه . هر کدوم از شما بایستی رفتار هایی که در نظر طرف مقابلش جذابه رو انجام بده و رفتار هایی که باعث رنجش طرف مقابل میشه رو کنار بگذاره . رفتار جذاب ، شامل طیف معنایی گسترده ای میشه . میتونه به رفتار های جنسی ما اشاره کنه ، یا بیانگر رفتار های روزانه ما باشه .

 

# درباره زمان هایی که با همدیگه سپری میکنید ، خلاق باشید

برای یک بار هم که شده ، از روتین شام و فیلم فاصله بگیرید . خودتون متوجه خواهید شد که یه خرده خلاقیت چقدر در با انرژی تر کردن رابطتون تاثیر داره . پولتون واسه خلاقیت به خرج دادن کمه ؟ اشکال نداره . یه خرده با دوستان و فامیل هاتون مشورت کنید . از حجم ایده های ارزونی که پیدا میکنید شگفت زده خواهید شد . حتی یه بازی ساده مار و پله هم میتونه کلی در صمیمی تر کردن رابطتون تاثیر بزاره .

همچنین اگه صاحب بچه هستید ، میتونید تایمتون رو با دوست خانوادگی یا فامیل هایی که بچه دار هستند بگذرونید .

 

# هر روز به خودتون استراحت ذهنی بدهید

حواس پرتی های کار و زندگی میتونه بر ذهن ما غلبه پیدا کنه ، طوری که زمان یا انرژی کمی رو برای شریک زندگیمون داشته باشیم . حضور در رابطه رو تمرین کنید . یعنی اینکه هر موقع شریک زندگیتون رو دیدید علارغم همه کار های حیاتی که دارید ، توجهتون رو کاملا به او اختصاص بدید . به حرف هایی که میزنه گوش کنید ( نه اینکه وانمود به گوش دادن کنید ) و تمام افکار کاریتون رو تا زمانی که خورشید دوباره طلوع میکنه و سر کار میرید کنار بگذارید .

 

# در اعماق وجود خودتون ، دنبال دلیل اصلی بگردید .

در بیشتر اختلاف ها ، ما از لایه بالایی احساسات با طرف مقابلمون ارتباط برقرار میکنیم . این لایه های بالایی شامل احساساتی مانند عصبانیت ، رنجش و مانند این ها میشه . استفاده از لایه بالایی احساسات منجر به تنش و منحرف شدن از مسئله اصلی میشه . برای حل این موضوع از لایه پایینی احساسات استفاده کنید . این لایه از احساسات ، دلیل اصلی به وجود آمدن اون تنش هاست . احساساتی مانند : ناامیدی ، ترد شدن ، تنهایی یا مورد بی احترامی قرار گرفتن .

با ابراز این احساسات ، فورا بین شما همدلی شکل میگیره . تنش از بین میره ، و راه حل پدیدار میشه . از جملات لطیف استفاده کنید مانند : " من احساس رنجش میکنم چون ... "

 

# به دنبال فهمیدن باشید ، نه قبول کردن

گفتنش راحته ولی در عمل سخته . وقتی هدفمون از مکالمه این باشه که  طرف مقابل حرف هامون رو تایید کنه یا نظرش رو تغییر بدیم ، این مکالمه به سرعت به مشاجره تبدیل میشه . به جای این کار ، مکالمه رو به فرصتی برای فهم نقظه نظرات طرف مقابلتون تبدیل کنید . اگر این دید رو داشته باشید از مکالمه لذت میبرید و از تنش جلوگیری خواهید کرد .

 

# به خاطر اشتباهاتتون عذر خواهی کنید

همه میدونیم که عذر خواهی چیز خوبیه ، ولی زمانی تاثیر گذاره که معنیش رو بفهمید . بپذیرید که شریکتون احساس آسیب روحی کرده . با این دیدگاه ، یک معذرت خواهی واقعی میتونه تاثیر چشم گیری داشته باشه . وقتی شما عاشق شریک زندگیتون باشید ، همیشه بعد از اینکه  میرنجونیدش ( چه عمدی و چه غیر عمدی ) ، از او عذر خواهی میکنید و به دنبال شخم زدن اتفاقات و حرف هایی که رد و بدل شده نیستید .

محصولات ویژه

پیشنهاد میکنم این ها رو هم ببینی